Sociálně-emocionální učení je o prevenci a citlivosti
Ze všech stran neustále slyšíme, že dnešní děti jsou zlé, agresivní a nevychované. Dokládají to i tyto čtyři věty: “Naše mládež miluje přepych. Nemá správné chování. Neuznává autority a nemá úctu před stářím. Děti odmlouvají rodičům, srkají při jídle a tyranizují své učitele.” Tipli byste si, kdo to řekl? Je to až k nevíře, ale autorem tohoto výroku je samotný Sokratés. Možná tedy spíše než o skutečnou změnu jde jen o přirozenou tendenci každé generace vytyčit se oproti generaci mladší. Těžko tedy říct, zda je dnešní situace horší. Ovšem to, že se mezi dětmi často vyskytuje agresivní chování, je fakt podložený mnoha výzkumy.
Co s tím tedy můžeme dělat? Jedním z mnoha způsobů prevence agresivity a impulzivity dětí je sociálně-emocionální učení (dále SEL).
Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning pracuje s následujícím modelem: