Školní psycholog a LGBTQI+ témata– možnosti, rizika, výzvy
20. 7. 2024Efektivní práce s úzkostí a posilování psychické odolnosti ve škole
31. 7. 2024Srdečně Vás zveme na CELODENNÍ setkání, které proběhne v pondělí 27.1.2025 v Konviktu v Olomouci.
Bude to setkání pro všechny, kdo chtějí sdílet svoje zážitky spojené se vzdělávacím programem Druhý krok, sociálně emocionálním učením a rozvojem dětí i nás dospělých v dané oblasti. Předpokládáme, že se setkáme s pedagogy a psychology ze škol, kde se s Druhým krokem buď pracuje, nebo se chystá jeho start. Nebude chybět novinka – varianta Druhého kroku pro 5.ročník ZŠ, který představí kolegové ze Slovenska.
PROGRAM
9:00–10:30 Úvodní slovo ke konferenci (společná část)
Krátkými příspěvky konferenci uvedou: PhDr. Etel Smékalová, PhD., Mgr. Andrea Krejčí, Bc. Lucie Pacnerová a PhDr. Ladislav Spurný. Tedy osobnosti, které se významně zasloužily o představení preventivního programu Druhý krok české školní veřejnosti a také o jeho postupné uvádění do školních tříd. Na závěr úvodního panelu vystoupí náš milý host – významná osobnost školní psychologie na Slovensku prof. Eva Gajdošová, bez níž bychom program Druhý krok v ČR neměli.
10:45–12:15 Pedagog v pohodě aneb I učitelé mají své dny
10:45–12:15 Tělo v mé hlavě
13:30–15:00 Druhý krok a co se s ním děti vlastně naučí?
13:30–15:00 Podpora spolupráce a dobrého soužití ve školní třídě
15:15 – 15:45 Ohlédnutí za dnem – příležitost k diskusi a sdílení (společná část)
PhDr. Etel Smékalová, PhD., předsedkyně spolku ŠPAS, lektorka programu Druhý krok a bývalá vysokoškolská pedagožka na Katedře psychologie FF UP v Olomouci, se ujme moderování závěrečné části konference.
Změna programu vyhrazena
MEDAILONKY A ANOTACE
Medailonek
PhDr. Etel Smékalová, PhD. byla v době začátků Druhého kroku v ČR psycholožkou a VŠ učitelkou na Katedře psychologie FF UP v Olomouci, kde se věnovala výuce pedagogické psychologie a aplikovaným disciplínám jako je pedagogicko-psychologické, školní nebo internetové poradenství. Ve výuce zúročovala své dřívější dlouhodobé zkušenosti z práce v dětském psychologickém poradenství a v sociální oblasti. Nyní coby důchodce dělí svůj volný čas mezi Spolek ŠPAS, jehož je předsedkyní, program Druhý krok, ve kterém lektoruje metodickou část a odborné garantování specializačních kurzů Školní psycholog. Jejím potěšením jsou vnoučata a zpívání v komorním sboru.
Podpora duševního zdraví žáků a jejich chování ve školách v kontextu preventivního programu Druhý krok – E. Gajdošová
Medailonek
Prof. PhDr. Eva Gajdošová, PhD. působí na Fakultě psychologie Paneuropské vysoké školy v Bratislavě jako vedoucí Ústavu školní a pracovní psychologie a zároveň pracuje jako školní psycholožka v inkluzivní ZŠ. Její současná vědecko-výzkumná a výchovně-vzdělávací orientace je zaměřena na duševní zdraví a wellbeing žáků a učitelů ve školách, hlavně na preventivní a rozvíjející programy emocionální inteligence žáků a jejich zvládání zátěžových situací, konfliktů a krizí. Její srdeční záležitostí je však práce s mezinárodním preventivním programem sociálně-emocionálního učení Druhý krok. Je jeho garantkou a aktuálně i koordinátorkou výzkumu jeho efektivnosti v 5.ročnících slovenských základních škol, aktuálně v kooperaci s Nadací Markíza a Nadací Volkswagen.
Anotace:
Těžištěm vystoupení je upozornit na aktuální výzvy určené pedagogickým a odborným pracovníkům ve školách vycházející z politiky zdraví v EU, která klade důraz na podporu duševního zdraví a wellbeing žáků a učitelů a na vytváření zdravého, bezpečného, podporujícího a kreativního školního prostředí. Výzvy se opírají o idey aplikované pozitivní psychologie, která deklaruje dávat ve školách do popředí takové jevy jako wellbeing, spokojenost, sociálně-emocionální zdraví, emocionální, sociální a morální dovednosti, smysl života, sebedůvěru, nadšení, humor, toleranci, solidaritu, soudržnost a týmovou spolupráci. Rozvíjet tyto kompetence má za cíl i mezinárodní preventivní program sociálně-emocionálního učení proti šikanování ve školách Druhý krok. Vystoupení a příspěvek přináší také první výzkumná zjištění efektivnosti programu Druhý krok na podporu sociálních vztahů, sociálních kompetencí a školního chování žáků 5. ročníků slovenských základních škol.
Pedagog v pohodě aneb I učitelé mají své dny – A. Urbánková
Medailonek
Mgr. Anežka Urbánková působí jako školní psycholožka na Střední pedagogické škole v Boskovicích. Vystudovala obor Psychologie na FF MU. Má terapeutickou praxi, ve které se zaměřuje na dospívající a dospělé klienty. Je frekventantkou komplexního výcviku v terapii zaměřené na řešení. Nejvíce ji naplňuje individuální práce s žáky, osvěta duševního zdraví, destigmatizace duševních onemocnění a rozvíjení psychické odolnosti. Ve volném čase je vášnivou genealožkou a čtenářkou.
Anotace
Workshop se zaměří na roli emocí u pedagogů ve školním prostředí. Účastníci se seznámí se způsoby zvládání emočně náročných situací, s technikami práce s vlastními emocemi a s metodami péče o svou psychickou pohodu. Důraz bude kladen na interaktivní formu a sdílení zkušeností.
Tělo v mé hlavě – K. Lerchová
Medailonek
Mgr. Kateřina Lerchová, Ph.D. – již deset let působí jako školní psycholožka v ZŠ Horka nad Moravou, kde spoluzakládala Montessori vzdělávání. V Olomouci provozuje soukromou psychoterapeutickou praxi, kde se zaměřuje na děti a mladé dospívající. Absolvovala výcvik v integrativní psychologii se zaměřením na EFT (techniky emoční svobody). Před deseti lety se přihlásila na školení Druhého kroku do Bratislavy a od té doby aktivně pracuje s dětmi s tímto preventivním programem. Zpočátku se také podílela na vzdělávání dalších pedagogů a psychologů v práci s tímto programem.
Anotace
Ukázková lekce bude pro všechny pedagogy a školní psychology, kteří se setkávají na školách s poruchami příjmu potravy. Dnešní doba, sociální sítě a média, které se zaměřují na obraz dokonalého těla, vedou mnoho teenagerů do pasti. Touha zapadnout do takového obrazu se často projevuje negativním prožíváním, psychickými obtížemi u mladých lidí a může vést až k psychickému onemocnění. Lekce bude vycházet z knihy Liv Stromquistové: V zrcadlové síni. Na konci lekce bude prostor pro diskusi a sdílení.
Druhý krok a co se s ním děti vlastně naučí – A. Krejčí
Medailonek
Mgr. Andrea Krejčí o sobě říká: „Moje práce je mým posláním, jsem již 16 let školní psycholog na ZŠ Zeyerova Olomouc a 17 let psychoterapeut na dětském oddělení v PL Šternberk. S programem Druhý krok nadšeně pracuji od roku 2015, naše škola je jednou z pilotních škol. Za mě je program širokospektrý, má obrovský smysl a hloubku. Využívám ho jak v rámci tříd, tak ve skupinách i v individuální práci s dětskými klienty. A za ty roky prošlo se mnou programem více jak 600 dětí. V naší škole vedu také Klub osobnostního rozvoje Pohoda a Canisterapii. Ve Spolku ŠPAS zastávám funkci místopředsedy a s nadšením lektoruji kurzy Druhého kroku.“
Anotace
Workshop se zaměří na práci s preventivním programem Druhý krok – na trénink empatie a všímavosti, rozpoznávání emocí, zkrátka na sociálně emocionální kompetence, které program rozvíjí. Na workshopu bude přítomna skupinka dětí ze ZŠ Zeyerova, takže bude možné zprostředkovat spontánní reakce dětí při práci s některými kartami vzdělávací sady tohoto programu. Ukážeme si také práci s Náladovou nástěnkou, všímavou hru „Vstaňte“ a závěr workshopu věnujeme prostoru pro dotazy.
Podpora spolupráce a dobrého soužití ve školní třídě – M. Vencel
Medailonek
Mgr. Martin Vencel už pět let pracuje jako školní psycholog na dvou základních školách. Působí také v rodinném centru Akropolis Uherské Hradiště jako psycholog, krizový intervent a lektor. Má rád folklór, fantasy literaturu, deskové i karetní hry. Rád cestuje a poznává nové lidi a místa. Psychologii vnímá jako umění dívat se na svět z mnoha úhlů. Říká, že ne vždy jde všechno změnit, ale vždy je cesta, jak pomoci, anebo alespoň zmírnit trápení. Při práci s dětmi se opírá o autentické prožití dané situace.
Anotace
Na workshopu si společně zažijeme několik technik na podporu spolupráce, komunikace a dobrých vztahů ve třídě, společně se opět podíváme na svět dětskýma očima. Účastníci si odnesou několik tipů na aktivity pro práci se skupinou, připomenou si strukturu a pravidla práce s třídním kolektivem. Součástí setkání bude také metodický rozbor probraných technik a prostor pro diskusi a sdílení.
Platba za účast: 250 Kč
Poplatek posílejte na účet spolku ŠPAS. Číslo bankovního účtu je: 2000927657/2010. Jde o transparentní účet u Fiobanky, jako variabilní číslo uvádějte své telefonní číslo. Platbu je možné provést nejpozději do 17. ledna 2025, při pozdější platbě se nebudete moci konference účastnit.
Přihláška k pasivní účasti na konferenci: https://forms.gle/T36TuCR1t5XQHVBZ8
KUDY K NÁM? >> https://phdexistence.cz/doprava-a-ubytovani/
Dotazy směřujte na Mgr. Lenku Groulíkovou, spolek.spas@gmail.com